Augintiniai internetu ES ir Lietuvoje: kokia to kaina?

2017-10-03

Nevyriausybinės organizacijos Europos sąjungos Šunų ir kačių aljansas (EU Dog & Cat Alliance) ir „Mėlynasis kryžius” (Blue Cross) ragina atkreipti dėmesį į prekybos augintiniais internetu Europoje daromą žalą.

Europos parlamente pristatę naujausią prekybos augintiniais internetu situacijos ataskaitą organizacijų atstovai pabrėžė būtinybę keisti nerimą keliančią situaciją, kai augintiniai nieko neįtariantiems pirkėjams parduodami nereguliuojamose interneto svetainėse.

Ataskaitoje teigiama, kad trijose ketvirtadaliuose ES valstybių narių veikia šimtai nereguliuojamų interneto svetainių, kuriose parduodamos katės, šunys ir egzotiniai gyvūnai.

Siekdamas spęsti šią problemą ES Šunų ir kačių aljansas sukūrė ES Augintinių reklamos patariamąją grupę (angl., EU Pet Advertising Advisory Group (EUPAAG)).

Ji siekia patvirtinti susitarimą tarp augintiniais prekiaujančių svetainių, gyvūnų gerovės organizacijų ir valstybinių institucijų dėl minimalių prekybos augintiniais internetu standartų ir gairių, kurios galėtų būti taikomos savanoriškai. Standartais būtų sutariama:

  • publikuoti tik teisėtą ir etišką gyvūnų augintinių reklama pardavimo tikslais
  • vystyti NVO ir verslo bendradarbiavimą siekiant užtikrinti, kad internetinių svetainių administratoriai turėtų aktualių žinių apie parduodamų ir reklamuojamų gyvūnų gerovę;
  • dėl galimybės vartotojams pažymėti reikalavimų neatitinkančius skelbimus, kad interneto svetainių administratoriai galėtų juos greitai pašalinti;
  • skatinti svetainių, kurios reklamuoja parduodamus gyvūnus augintinius, savireguliaciją, ir raginti jas laikytis nustatytų minimalių standartų, kurie remiamasi teisiniu ir etiniu požiūriu į prekybą augintiniais;
  • didinti visuomenės informuotumą apie būtinybę rinktis atsakingai, kai gyvūnai perkami pagal skelbimus internete.

Panaši praktika sėkmingai veikia Airijoje, Belgijoje ir Jungtinėje Karalystėje.

Šiuo metu Aljansas kitose šalyse kuria analogiškas savireguliacines grupes bei diskutuoja su sprendimų priėmėjais dėl ES ir nacionalinių teisės aktų pakeitimų.

Minimalios prekybos augintiniais internetu gairės interneto svetainėms ir jų vartotojams padeda priimti etiškus sprendimus perkant ir parduodant augintinius. Jos skatina domėtis gyvūno ir jo veisimo istorija, nepardavinėti prastos sveikatos gyvūnų, neparduoti gyvūnų kovų tikslais ar išskirtinai kaip mados aksesuarų. Tokių augintinių dažnai vėliau atsisakoma, kadangi pirkėjai nežino, kaip iki jiems įsigyjant gyvūną šis buvo veistas ir augintas.

Gairėse įrašyta ir būtina sąlyga visuose skelbimuose nurodyti gyvūno amžių. Taip pat – reikalavimas visam laikui pašalinti iš sistemos prekybininkus, kurie bando patalpinti skelbimus, neatitinkančius minimalių EUPAAG standartų.

ES Šunų ir kačių aljanso atstovas Steve Goody pabrėžė, kad organizacijos ataskaita signalizuoja apie poreikį daryti greitus pokyčius.

„Radome 400 tūkst. skelbimų apie šunis, 100 tūks. – apie kates ir dar tūkstančius skelbimų apie egzotinius gyvūnus, parduodamus 21 ES šalyje, kur atlikome tyrimus. Kai kuriose valstybėse neegzistuoja jokie reikalavimai, gyvūnai parduodami absoliučiai negalvojant apie jų gerovę. Tai kelia riziką ne tik dėl gyvūnų sveikatos, bet ir dėl visuomenės sveikatos ir vartotojų apsaugos”.

Situacija Lietuvoje

Nevyriausybinė Lietuvos gyvūnų teisių apsaugos organizacija kartu su Vilniaus miesto savivaldybe prieš kelias savaites atliko prekybos šunimis internetu situacijos analizę.

Tyrėjai vienoje iš didžiausių skelbimų svetainių „Skelbiu.lt” aptiko 450 skelbimų apie šunis, kurie sostinėje buvo siūlomi kergimui arba įsigijimui. Kainos už parduodamą neva veislinį šuniuką svyravo tarp 100 ir 400 eurų. 60-yje iš 100 atsitiktiniu būdu parinktų skelbimų buvo nurodyta, esą siūlomas tam tikros veislės šuo, tačiau nebuvo pažymėta, ar gyvūnas turi kilmės dokumentus, ar jis yra ženklintas bei registruotas taip, kaip numato teisės aktai. Nebuvo nurodyta ir tai, ar gyvūną siūlantis asmuo savo veiklą yra registravęs savo veiklą Valstybinėje maisto ir veterinarijos tarnyboje (VMVT) bei yra registruotas mokesčių mokėtojas. Tai taip pat privaloma komerciniais tikslais veisiant ir parduodant gyvūnus.

Paskambinus daugiau nei 15 skelbimų autorių nustatyta, kad nei vienas parduodamas šuniukas, nurodytas kaip tam tikros veislės atstovas, neturėjo jo veislę patvirtinančių kilmės dokumentų. Nei vienas parduodamas šuniukas nebuvo ženklintas, kaip reikalaujama pagal Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymą, ir tik 2 asmenys turėjo VMVT ir VMI išduotus leidimus veiklai vykdyti. 

„Stebėdami gyvūnų augintinių nereguliuojamą prekybą internetu matome daug gyvūnų gerovės ir vartotojų teisių pažeidimų. Pardavėjai skelbia parduodantys tam tikros veislės gyvūnus, nors neturi jų kilmę patvirtinančių dokumentų. Būna atvejų, kad už mažą kainą susiviliojęs įsigyti neva veislinį gyvūną nepatyręs pirkėjas lieka apgautas, nes jam parduotas jaunas gyvūnas išaugęs tampa net nepanašus į nurodytą veislę. Taip pat dažni atvejai kai pasipelnyti siekiantys gyvūnų daugintojai laiko ir veisia gyvūnus skurdžiomis sąlygomis, o internetu parduoti jų išveisti jaunikliai greitai suserga ir nugaišta pirkėjų namuose”, - situaciją Lietuvoje komentavo Lietuvos gyvūnų teisių apsaugos organizacijos vadovė Brigita Kymantaitė.